ბლოგი ეძღვნება საღვთისმეტყველო და ისტორიულ საკითხებს

Tuesday, 7 February 2017

ღვთაებრივი დიონისე ღმერთის შეცნობაზე


ღვთაებრივი დიონისეს მიხედვით, ღმერთი  არც მგრძნობელობითს და არც გონებრივს სფეროს ეკუთვნის, არც არსობრივს ეკუთვნის. აქედან გამომდინარე ღმერთს მისი ბუნებიდან გამომდინარე ვერ შევიცნობთ, არამედ ყოველგვარი  არსებულის  წყობიდან, ვინაიდან ყველააფერი ხომ ღმერთის შემოქმედებაა. მის შემოქმედებაში კი  არის გარკვეული ხატება და მსგავსება მისი წინახატებისა. ასე რომ დიონისეს მიხედვით, ღმერთს შევიცნობთ როგორც ყველაფერში, ისე ყველაფრის მიღმა.

პრინციპში დიონისე არეოპაგელი, ღმერთის შეცნობის ორ გზაზე საუბრობს -

უარყოფით ანუ აპოფატურ მეთოდზე, ყველაფრის უარყოფისა, ანუ როდესაც ღმერთის დახასიათებისას ვსაუბრობთ იმაზე, თუ როგორი ის არ არის.

და კატაფატურ მეთოდზე - ანუ დადებით მეთოდოლგიაზე ღმერთის შეცნობისა.

ლათინურ თეოლოგიაში ( განსაკუთრებით თომა აქვინელის სწავლებაში) აქტიურად გამოიყენება კატაფატური მეთოდი, აღმოსავლურში- მეტწილად აპოფატური მეთოდი.

აღსანიშნავია რომ დიონისეს ავტორიტად გამოიყენება უკლევლივ ყველა ტრადიციის მქონე ეკლესიებში.. ლათონი თომა აქვინელის და ბიზანტიელი გრიგორი პალამას ტრაქტატებში, სომხურ, ქალდეურ და სირიულ თეოლოგიურ თქზულებებში.

(ღვთაებრივი სახელების შესახებ)

No comments:

Post a Comment